Ocak 22, 2012

Mitoloji'den Gelen Kelimeler

İşte okuyacağınız son olayın, mükemmel bir canlandırması. 
Selam.

Antik dönem dediğimiz yıllar günümüzü çok fazla etkilemiş zamanlar. Zaten Rönesans dediğimiz dönem, Helen, yani Yunan Klasik dönemini tekrar yaşayabilmeye yönelik bir dönem olduğundan, bu pek de şaşılacak bir şey değil. Konumuz bu da değil zaten. Antik dönemden gelip günümüzde kullanılan iki adet kelimenin kısa hikayelerinden bahsedeceğim. Özellikle ikinci bahsedeceğim benim çok ilgimi çekmişti. Baya şaşırmıştım öğrendiğimde. Mitoloji içerikli bir hikaye zaten. İlkinin bir hikayesi yok. Neyse bakalım haydi.

Stat. Nedir stat? Fenerbahçe Şükrü Saraçoğlu Stadı. Beşiktaş Fi Yapı İnönü Stadı. Bildiğimiz Stadyum işte. Bu stat kelimesi antik dönemden gelen bir kelime. Stat, antik Yunan Uygarlığında, bir ölçü birimi. Günümüzdeki santimetre, metre, kilometre gibi. İşte ölçü birimi olan stat, günümüzdeki 100 metreye falan denk gelmektedir. Futbol stadlarının da bu boyutlarda olduğunu biliyor olmalısınız. İşte bu kelime, günümüzdeki Stadyum kelimesinin köküdür dersek, yanılmış olmayız.

İkinci kelimemizin önce hikayesini anlatacağım, kelimeyi sonunda söyleyeceğim. Ama istersen sona gidip önce kelimeye de bakabilirsin bir şey farketmeyecektir. Şimdi Mitolojik bir hikaye var elimizde. Filmi çekilmiş bir hikaye. Aslında bir Savaş. Günümüzde Truva olarak bildiğimiz yer için yapılmış olan Troya Savaşı. Tarihte yapılmış ilk emperyalist savaş. Bu savaşın hikayesini bilmeseniz bile, filmini izlediğinizi düşünerek, Achilleus'u tanıdığınızı var sayıyorum. Filmde de Brad Pitt'in canlandırdığı karakter. Akhileus diye de geçebilir ama Achilles daha yaygın bir kullanım olduğundan öyle devam edelim. Achilles ölümlü olarak doğar ve annesi onu, ölümsüz olması için, ölümsüzlük nehrine, topuklarından tutarak daldırıp çıkarır. Artık ölümsüzdür. Troya Savaşı esnasında, artık sonlarına doğru, bir ok gelir ve tam topuğunun üzerinden vurulur. Annesi onun ölümsüz olduğunu düşünse de, topuklarından tutup ölümsüzlük nehrine daldırdığında topukları ıslanmaz. Yani ıslanmayan topuklarından vurulursa, ölebilir Achilles. Hikayemiz bundan ibaret, kelimemize gelelim. Topuğunuzun üst kısmına ne denir? Aşil denir değil mi? İşte o aşil kelimesi, Achilles'in adından gelip günümüze ulaşmıştır. Achilles, Akhiles diye okunsa bile, tıp terimleri latince olduğundan, Achilles'in latincedeki okunuşu, "Aşiles" olmalıdır ve bu uzuv bu şekilde adlandırılmaktadır.

Genel kültür olsun, böyle şeyler öğrenmek çok hoşuma gidiyor, sizin de hoşunuza gider diye düşündüm dostlarım. Seviyorum sizler.

Patates nereden gelmiştir peki? Hadi onu sizin yaratıcılığınıza bırakayım. Yorumlarınızda Patates'e de yer verin.

3 yorum:

  1. Patatesi Avrupa'ya ilk kez İspanya'lı bir fatih olan Pedro Cieza de León getirmiştir. İsmini Quechua dilinden alan patates, aynı yıllarda İspanya'da ekilmeye başlandı.
    Teşekkürler Ankara
    Sendeyiz İstanbul

    YanıtlaSil
  2. Teşekkür ederim. Patates direkt patates olarak doğmuş yani?

    YanıtlaSil
  3. Özel başer akşam lisesi olarak sizlerin paylaşımlarını devamlı takip etmek ve paylaşımlarınızın devamını dilemekteyiz.

    YanıtlaSil